Starostlivosť o DPF/FAP filter
Ako sa právne starať o DPF/FAP filter
Predĺžte životnosť filtra pevných častíc. Stačí pár jednoduchých krokov
DPF je husté sito zachytávajúce rakovinotvorné častice sadzí obsiahnuté vo splodinách výfukových plynov. Práve vďaka ich existencii vznetové motory prestali dymiť ako kedysi. Teoreticky by mal taký filter fungovať bez povšimnutia. Takzvané mokré filtre vyžadujú len sledovať, či máte dosť špeciálneho aditíva, v prípade „suchých“ DPF nie je nutné dokonca ani to.
V praxi to ale bohužiaľ nie je tak jednoduché. Filtre pevných častíc sa veľmi často upchávajú kvôli prebytku nahromadených sadzí. Z tejto situácie sa dá dostať niekoľkými spôsobmi. Môžete nechať vykonať profesionálne čistenie a regeneráciu v servise (za cca 100 až 400€), kúpiť renovovaný diel alebo kúpiť nový filter, ktorý môže stáť od 400€ do pokojne 3000€ (KIA).
Ak sa ale chcete čo najdlhšie vyhýbať problémom, musíte predovšetkým usilovať o to, aby ste obmedzili tvorbu emisií sadzí, viditeľného čierneho dymu. Toho je možné dosiahnuť ako správnym prevádzkou auta, tak aj patričnou technikou jazdy.
1. Používajte správny motorový olej
Používanie obyčajných olejov pre vznetové motory sa môže dlhodobo podpísať na poškodenie filtra pevných častíc. Ak tomu chcete zabrániť, používajte produkty, ktoré po spálení tvorí len minimum sadzí. Spoznať sa dajú podľa označenia na obale ako LowSAPS, DPF, Emission System Protection alebo podľa triedy C či klasifikácie ACEA.
Vplyv na životnosť: stredne veľký
2. Dávajte pozor na stav vstrekovačov
Tolerovanie nesprávneho fungovania vstrekovacích jednotiek je nepriaznivé z viacerých dôvodov – značné urýchlenie opotrebenie filtra pevných častíc je jedným z nich. Nesprávne dávkovanie i rozprášenie paliva vo valci znamená zvýšenú dymivosť, inými slovami zvýšenie emisií sadzí. A tie rýchlejšie upchajú filter.
Vplyv na životnosť: zásadné
3. Poškodené turbodúchadlo
Jedným z najčastejších príznakov opotrebovania turbodúchadla je priesak motorového oleja do sacieho a výfukového traktu. Spaľovanie oleja pritom filtru pevných častíc neprospieva ani v najmenšom. Vôbec väčšina porúch nasávania (od prostých netesností potrubia po poruchy turba) spôsobuje vyšší obsah dymu v spalinách. V prípade zistenia tohto typu poruchy s opravou určite neotáľajte. Príznaky samy od seba nezmiznú a podarí sa vám ušetriť nielen na oprave DPF.
Vplyv na životnosť: veľký
4. Venujte pozornosť ventilu EGR
Úloha ventilu EGR je celkom jednoduchá. Za istých podmienok presmerováva časť spalín späť do sacieho potrubia a následne aj valcov, čo znižuje emisie oxidov dusíka. Háčik je v tom, že v praxi nie sú recirkulačné ventily príliš odolné a blokujú sa v jednej polohe. Tiež toto zvyšuje dymivosť motora a v dôsledku spôsobuje zrýchlené upchávanie filtra pevných častíc. V prípade prvých príznakov tejto závady je potrebné ventil EGR vyčistiť prípadne vymeniť.
Vplyv na životnosť: stredne veľký
5. Netankujte podozrivé palivo
Zloženie výfukových splodín – vrátane sadzí – samozrejme záleží aj na kvalite paliva. V prípade áut s DPF filtrom je obzvlášť dôležité, aby spĺňalo všetky normy, vrátane povoleného obsahu síry. Do áut s takzvaným mokrým filtrom pevných častíc, ktorý vyžaduje používanie špeciálneho aditíva k jeho čisteniu (PSA – Citroën, Peugeot a niektoré Ford, Volvo), je vhodné tankovať plnú palivovú nádrž, čo uľahčuje správne dávkovanie aditíva pri regenerácii filtra.
Vplyv na životnosť: stredne veľký
6. Úplne dokončite proces regenerácie
V automobiloch s takzvaným suchým filtrom pevných častíc prebieha čistenie vďaka navýšeniu dávok paliva, čo vedie k zvýšeniu teploty spalín, ktoré následne sadze vypaľujú. Tento postup zaberie nejaký čas a vyžaduje pomerne svižnú jazdu. Pokiaľ bude tento proces opakovane zahájený, ale kvôli zmene podmienok na ceste ho výfukový systém nebude schopný dotiahnuť do zdarného konca, môže dôjsť k znečisteniu filtra do takej miery, že bude potrebné v lepšom prípade jeho profesionálne vyčistenie v servise. Nespálené, nadbytočné palivo vo valcoch navyše spôsobuje riedenie motorového oleja.
Vplyv na životnosť: veľký
7. Prejdite sa po diaľnici
Problémy s filtrom sa obvykle týkajú áut, ktorá „poskakujú“ v meste. Keď vozidlo pravidelne jazdí na dlhšie vzdialenosti, so správnou regeneráciou DPF problémami nemáva. Aj to je dôvod, prečo sa vypláca po niekoľkých dňoch nepretržitého jazdenie v zápchach nájsť si chvíľu a prejsť sa aspoň dvadsať kilometrov po rýchlostnej ceste a nechať „zapáliť sadze“.
Vplyv na životnosť: zásadné
8. Dbajte o motor
Ak už je motor v zlom stave, čistenie alebo dokonca výmena filtra pevných častíc dlhodobo nestačí. Spaľovanie oleja, ťažkosti s kompresiou a rôzne netesnosti zvyšujú dymivosť a bleskovo upchávajú DPF. Aj preto je v takejto situácii vhodné zamyslieť sa nad rentabilitou ďalšieho prevádzky auta.
Vplyv na životnosť: veľký
9. Vymieňajte pravidelne vzduchový filter
Zle priechodný vzduchový filter obmedzuje prísun vzduchu do valcov, čo môže spôsobovať problémy so správnym spaľovaním a samozrejme vedie k vyššej dymivosti. Pravidelné výmeny týchto filtrov pri servisných prehliadkach sú často zanedbávané, hoci náklady na prevádzku auta príliš nezvyšujú.
Vplyv na životnosť: stredne veľký
10. Nepridávajte razantne pri nízkych otáčkach
Rýchle a razantné šliapnutie na plyn pri nízkych otáčkach spôsobuje krátkodobé, ale výdatné dymenie – pravdepodobne už každý z nás videl starší diesel, ktorý za sebou pri prudší akcelerácii nechával čierny mrak dymu. U novších áut tento oblak neuvidíte práve preto, že ho pohltil filter pevných častíc. Samozrejme tieto sadze v DPF zostali a bude nutné ich vypáliť. Ak budete zrýchľovať príliš často, zanesiete filter sadzami oveľa skôr.
Vplyv na životnosť: stredne veľký
11. Vyhnite sa tuningu
Vďaka relatívne priaznivým cenám je takzvaný chiptuning pomerne obľúbený. Problém je v tom, že úpravy dávok vstrekovaného paliva nebývajú patrične naprogramované, čo spôsobuje ťažkosti so správnym spaľovaním. Je to ďalší faktor, ktorý zvyšuje dymivosť a spôsobuje upchávanie filtra DPF.
Vplyv na životnosť: stredne veľký